Dag 14 : Deadwood - Rapid City - Keystone

23 juli 2011

Gisteren hebben we niet veel meer gedaan hier in Deadwood.

Het stadje ontstond toen er goud gevonden werd in de heuvels. Deadwood Gulch groeide snel en trok allerlei soorten mensen aan. De beruchtste/beroemdste inwoner was Wild Bill Hickok.

Deze ochtend wandelen we over Main Street.
We komen onder andere langs Saloon nr 10, de plaats waar Wild Bill Hickok werd neergeschoten.
(helaas mag ik er niet binnen met mijn zoon, hij is te jong)

We brengen een kort bezoek aan het Adams Museum. Het is een kleinschalig museum over de mijngeschiedenis van het stadje en natuurlijk zijn er ook allerlei spullen van Wild Bill en Calamity Jane.

Voor we Deadwood verlaten, rijden we naar Mount Moriah Cemetery.
Op dit kerkhof liggen onder andere Wild Bill Hickok en Calamity Jane begraven.

Er is ook een piepklein museumpje over Deadwood.

Nu gaat het richting Rapid City. We bezoeken er eerst het South Dakota Air & Space Museum.
Ze hebben hier een mooie verzameling bommenwerpers, fighters en bevoorradingsvliegtuigen.

Het is weer erg warm vandaag dus zijn we blij dat we in een hangar van het museum binnen kunnen. Ze hebben er tentoonstellingen met uniformen, luchtvaartmemorabilia en er is een kleine afdeling die over ruimtevaart gaat.
Mijn zoon is helemaal in zijn nopjes. Rond 13 u zit ons bezoek erop.

Ten westen van Rapid City ligt Chapel in the Hills. Noorse migranten bouwden hier een kopie van de 840 jaar oude Borgund Stavkirke uit Noorwegen.
Het is een alleraardigst kerkje dat bewaakt wordt door een trol (:-D)
(we kunnen niet binnen want er is een trouwmis bezig)

We hebben een advertentie gezien voor een mini-golf baan en besluiten daar heen te gaan.
Maar onze buikjes grommelen nu wel echt. Onderweg stoppen we bij Burger King.

Handig, de mini-golf baan blijkt naast een Walmart te liggen. Snel nog wat nieuwe voorraad inslaan en dan zijn we klaar voor een partijtje golf bij Pirate's Cove Mini Golf / Adventure Golf.
Ik word dik ingemaakt door mijn zoon.

Bij Bear Country willen we een safari-tocht gaan rijden. We stoppen eerst om te kijken wat er precies te zien is. Je rijdt met je eigen auto door het park dat in verschillende grote vakken verdeeld is per diersoort.
Er staan bizons, op een hoopje bij elkaar. Wat verder zitten zo'n 50 beren op de ruimte van 1 voetbalveld bij elkaar en dat vinden ze duidelijk niet fijn. En wij ook niet. Wat is dit een zielige plek.
(ik plaats dan ook bewust geen link)

Daarna rijden we naar ons hotel in Keystone. We blijven maar even.

Het geplande bezoekje van morgen aan de Big Thunder Gold Mine gaan we vandaag al doen. Na het bezoek mag je zelf je geluk wagen en buiten naar goud zoeken in het water, goldpanning. Het was fijn maar helaas, DE grote schat hebben we niet gevonden.

Voor avondeten kiezen we het restaurant Keystone House Family. Het eten valt mee, de bediening kan eigenlijk veel beter maar ze hebben er bij elke tafel een leuk, verslavend spelletje (the Original IQ tester - je moet 1 van de 15 pinnetjes overhouden)

Er is nog wat tijd (het is 20 u 30') en nu we er zo dicht bij zijn, willen we ook nog even langs Mt Rushmore National Memorial. In de zomer is het open tot 22 u. De inkom is gratis. Je moet enkel 11$ (!) betalen voor de parking (ticket is 1 jaar geldig). Het wordt een kort bezoekje (morgen komen we terug).
Er is een heel plechtige avondceremonie en op het einde wordt het monument verlicht.

Bijnaam: Shrine of Democracy: vlnr Washington, Jefferson, Roosevelt, Lincoln

Om van de parking af te geraken na de ceremonie heeft wel wat tijd gekost.

In het donker rijden we terug naar ons hotel. 3 herten steken over en wij rijden daarna dus nog maar 10 mijl per uur. Ik heb me bijna doodgeschrokken.