Dag 4 : Vernal - Salt Lake City - Idaho Falls

13 juli 2011

De reis brengt ons vandaag helemaal tot in Idaho. De 2de langste rit van onze vakantie, 620 km, waarvan iets meer dan de helft via de autostrade.

We nemen in Vernal de US40 richting Heber City.

Net na Duchesne doen we een foto stop bij het Starvation Reservoir. Het krioelt hier van de zwaluwen. We maken bijna 50 foto's en ja hoor, het is gelukt om één van deze supersnelle vliegers op foto te krijgen (rechts boven op de foto).

We rijden verder over de US40. Geheel onverwacht wordt dit toch een mooie rit: bergen, rivieren, weides, meertjes, ... road work (redelijk veel eigenlijk, in totaal meer dan 30 min wachttijd)

Voorbij Heber City rijden we langs de Wasatch Mountains. (in dit gebied vonden de Olympische Winterspelen van 2002 plaats)



Wat verder nemen we de I-80 (die hier over en tussen de Wasatch Mountains loopt) naar Salt Lake City.

Het is middag wanneer we in Salt Lake City aankomen.
De thermometer zegt 92 °F = 33 °C.
We gaan eerst naar het south visitor center op Temple Square. De wel zeer opdringerige vrijwilligers geven ons weinig nuttige info, enkel maar hun éénzijdige visie. Terwijl ik uitleg aan het vragen ben, wordt mijn zoon aangeklampt. Wat hij studeert? Wetenschappen. Ah ja, maar in de bijbel staat ... Neen, dat klopt niet antwoordt mijn zoon, evolutietheorie en zo. Volgens de jongedame heeft hij het helemaal mis. Ze roept er nog een collega bij om hun visie te staven. Niet aan ons besteed, we zijn hier dus heel snel weg.

We wandelen nog even rond Temple Square, het centrale plein waar de tempel staat en waarrond nog talrijke gebouwen verwant met de Mormoonse godsdienst liggen. En we worden nog een keer aangeklampt. Een 'neen' kennen ze hier precies niet.


Assembly Hall en Seagull Monument
(ter ere van meeuwen die in 1848 de oogst redden van een krekelplaag)


Eagle Gate (State Street / South Temple)


State Capitol


Om 13u30' zit ons bezoek er op. We stoppen bij Mc Donalds voor een late lunch.


Grens met Idaho - 15 u 20' - Nog 1 u 40' rijden.
Idaho wordt soms ook de aardappelstaat genoemd.


Ik begin wel moe te worden dus we stoppen bij een rest area om een luchtje te scheppen en daarna vol goede moed het laatste stukje.


Iets na 17 u zijn we dan eindelijk bij ons hotel.

Reden van deze lange rit: ik wil absoluut terug naar Craters of the Moon omdat ik weet dat ik mijn zoon hier een heel groot plezier mee ga doen.

Ons hotel ligt vlak naast de Snake River en vlak bij de Snake River Falls.




We wandelen naar de falls (die vooral breed zijn maar slechts 6 meter hoog) en dan langs de rivier, via de Greenbelt, om te gaan eten bij O'Callahan's (in het hotel Shilo Inn - update 2014: zou gesloten zijn) (door de mensen van ons hotel werden 2 restaurants aanbevolen : O'Callahan's en The Sandpiper - maar deze laatste is gesloten). Het is er niet goedkoop maar we hebben er heerlijk gegeten.

Al bij al viel de dag reuze mee, ik had het deze ochtend zwaarder verwacht.